Tuesday, April 3, 2012

Nikmat Sabar..:)

Sabar..

Kesabaran merupakan dhiya’ (cahaya yang amat terang). Dengan kesabaran inilah, seseorang akan mampu menyingkap kegelapan. Rasulullah SAW mengungkapkan, "…dan kesabaran merupakan cahaya yang terang…" (HR. Muslim)

Ya allah betapa besarnya nikmat sabar itu..nape la dari dlu lagi aku xnmpak nikmat yg Allah bg nie..Rasa sedih yg teramat sgt sebab xdpt mendalami nikmat sabar itu dr dlu lg..

Dengan kesabaran yg kecil ini..Allah gandakan nikmat yg tak pernah sekali aku duga..Allah buka mata mereka2 untuk melihat kebenaran yg tak dpt ku cari selama ini..Dan nikmat itu telah membuktikan bahawa sangkaan buruk mereka terhadapku selama ini adalah dusta semata2...Dan apa yg buruk berpaling semula kepada mereka yg sepatutnya..

Benar kata2 Rasulullah SWT bahawa kesabaran itu merupakan cahaya yg terang..kalau la aku dpt bersabar dr dlu..mgkin apa yg berlaku selama ini xkan berlaku..tapi aku da xblh pandang ke belakang..apa yg berlaku perlu ku jadikan pedoman..

Nasihatku kepada semua pembaca..ajarlah diri anda supaya bersabar dan ikhlas dlm melakukan apa sahaja..InsyaAllah..ade ganjarannya..Baik buruk perlakuan kita pasti ade balasan..yg buruk..faham2 jer la kan..

Incik hubby selalu pesan..kesabaran harus dipupuk..bkn mudah untuk ia dtg secara semula jadi..
Rasulullah SAW pernah menggambarkan: "…barangsiapa yang berusaha untuk sabar, maka Allah akan menjadikannya seorang yang sabar…" (HR. Bukhari)

Akan ku didik hatiku ini untuk bersabar dan terus bersabar..

No comments: