Tuesday, July 17, 2012

Ramadhan kembali lagi..

Assalammualaikum..


Kurang dari seminggu, semua umat Islam akan menjalani ibadah puasa.. Alhamdulillah..kita masih lagi bernafas untuk sama2 merasai Ramadhan kali ini..Diharap, Ramadhan kali ini akan membawa keberkatan kepada semua Muslimin dan Muslimat.

Puasa adalah ibadah wajib yg perlu dilaksanakan bagi semua umat islam yg telah cukup syarat. Ini merupakan tanggungjawab besar kita sebagai umat Nabi Muhammad SAW untuk memenuhi Rukun Islam yang ke3 ini. Bercakap mengenai tanggungjawab nie, teringat kembali kata2 En Riezan melalui perbualan kami disuatu pagi…Kite mencelah ” Kerja untuk hidup ke, atau hidup untuk kerja” jawab En Riezan..” Da tanggungjawab..nak buat camna” hihihihi..

To En Riezan,

Tanggungjawab ni luas sgt kalau kita nak pertikaikan..kadang2, kite tertanya2 pada diri sndr.. Nape manusia letakkan percent yang terlalu besar and sometimes to the max kat tggjwb pada kerja. Rasa2nya, tggjwb kita ni bukan sebagai seorg pekerja sahaja. Bagaimana pula dengan tggjwb kita sebagai seorg muslim, seorg anak, seorg suami/isteri, seorg ibu/bapa, seorg jiran, & sebagai seorg khalifah di muka bumi ini.? Bagaimana kita membahagikan masa pada semua tggjwb2 tersebut?

To me, apa je yg kita buat haruslah seimbang. Jika waktu kerja sudah berakhir, lupakan seketika dan focus pada tggjwb yg lain. Kita bersyukur sgt sbb matlamat kita dalam hidup ni sgt jelas. Kita hidup bukan nak kejar sgt keduniaan nie. Jadi boss besar, gaji besar tapi kebahagiaan dengan keluarga terabai pun xguna jugak.

Sama juga dengan tggjwb kita pada Allah. Jika kita terlalu beribadah smp melupakan tntg urusan yg lain jugak tidak digalakkan. Islam ni indah sgt. Sgt seimbang dan tidak membebankan. Tapi duit penghalang segala2nya. Alhamdulillah, wlupon kita xpunya duit yg banyk tapi kita xpenah rasa kekurangan dlm hidup. Rasanya semua ada dan cukup wlupun sederhana. Like Incik hubby said , yg mahal xsemestinya best, berkualiti & sedap (makan). Kadang2 yg murah tue lebih elok compared ngan harga ratus2. Kadang2 aku rasa org kaya ni mcm tertipu ngan harga jer. Tapi duit diorg byk2 pon nak buat apa kan kalau xbeli brg mahal..hahahaha…

Erm, kalau En Riezan baca ni..mampos kite…lg panjang kne lecture…hehehe…tapi apa pun yg kita happy sgt punya pengalaman bekerja dengan En Riezan since 3 weeks bekerja di Iperintis nie. Tapi, he moved to the other company sbb dpt better offer. Hope he will success in his life.

Haiiiii….nak citer pasal Ramadhan..ntah camna boleh masuk pasal En Riezan ntah..hahahah….Ok la..sekadar renungan dan pengajaran untuk diri sndr.

No comments: